نوشته شده توسط : payan

عرضه وب سرویس های بیمه 

 

 

مطابق گزارش مکنزی، اکوسیستمهای مورد انتظار برای ظهور تا سال ۲۰۲۵، درآمدی بالغ بر ۶۰ تریلیون دلار یا تقریبا ۳۰ درصد درآمد جهانی را به خود اختصاص خواهند داد. بیمه در بیشتر این اکوسیستم ها حضور غیرمستقیم اما تاثیرگذاری دارد. بیمه گران برای این حضور، نیازمند بهره گیری از یک پلتفرم دیجیتال برای مرتبط بودن با تمامی زنجیره ارزش اکوسیستم ها هستند. محصول ای پی آی (API) کلید اصلی این اتصال می باشد. در راستای این واقعیت، بیمه ملت می کوشد تا با فراهم ساختن مجموعه ای کامل از وب سرویس های بیمه ای به شکل ای پی آی باز، به توسعه کسب و کارهای مختلف و از جمله استارتاپهای حوزه اینشورتک کمک کند. این کسب و کارها نه تنها بوسیله ای پی آی های بیمه ملت، سرویسهای بیمه ای مختلف را به درون کسب و کارهای خودشان می آورند، بلکه از مزایای بکارگیری سهل خدمات بیمه‌گری آن بهرمند می گردند که موجب افزایش نرخ رشد کسب و کار و جلب اعتماد مشتری می گردد.

سازمان ها و شرکتهایی که قصد دارند دارایی‌های دیجیتالی خود را به صورت ای.پی.آی در اختیار سایر کسب و کارها قرار دهند و از این طریق کانال درآمدی تازه ای را ایجاد نمایند نیز بایستی مسیر برنامه ای.پی.آی خود را همراه با نگاهی محصول-محور به آن تدوین نمایند. در واقع باید گفت که امروزه ما نیاز به ایجاد کسب و کاری مدرن مبتنی بر ای.پی.آی داریم و این فقط درباره ارائه وب سرویس به توسعه دهندگان شرکتهای دیگر نیست، بلکه شامل تغییر در ماهیت عرضه و تقاضا و هم چنین خلق ارزش نیز می‌باشد. پیاده سازی یکسری وب سرویس به تنهایی باعث دگرگونی یک سازمان نمی‌شود. چگونگی عملیاتی سازی برنامه ای.پی.آی نیز حائز اهمیت است.

خدمات دیجیتال بیمه ملت تک اولین و بهترین انتخاب برای کسب و کارهای متفاوت و استارتاپ ها می باشند. بیمه ملت پلتفرمی خلاقانه و نوآور در صنعت بیمه داری باز را برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان فراهم ساخته است. ما در بیمه ملت می‌کوشیم تا با داشتن نگاهی محصول محور به برنامه ای.پی.آی، ارزش کسب و کاری درستی را از طریق عرضه وب سرویس، در اختیار شرکتها، استارتاپها و توسعه دهندگان نرم افزار قرار دهیم.

مسیر عرضه وب سرویس

زمانیکه ما در بیمه ملت بحث تحوّل دیجیتال را آغاز کردیم، یکی از اهداف اصلی ما عرضه وب سرویس بیمه ای به کسب و کارها و استارتاپهای بیمه‌ای و غیربیمه‌ای بود. از همین رو با توجه به وجود سیستم اختصاصی و متمرکز بیمه گری (Core Insurance) در بیمه ملت، تعریف و یا سفارشی سازی محصولات بیمه ای مناسب استارتاپ ها و نیز پیاده سازی این وب سرویسها توسط تیم آی تی به سادگی قابل انجام می باشد.

اولین قدمی که ما برای عرضه این وب سرویس ها برداشتیم، قرار دادن آنها بر روی یک ای.پی.آی منیجر بود تا با کمک آن بتوانیم مدیریت ارائه محصول ای.پی.آی خود به متقاضیان را به درستی انجام دهیم. با کمک این ابزار ما می‌توانستیم فرایندهای گزارش گیری، کنترلی، نظارتی و تنظیم دسترسی استفاده کنندگان از وب سرویسهای خود را به راحتی انجام دهیم.

قدم بعدی ما ایجاد یک پرتال کسب و کاری-فنی بود تا صاحبان کسب و کار و افراد بیزنسی را با جزئیات وب سرویس بیمه‌ای خود و کاربردهای مختلف آن آشنا کنیم. همچنین بتوانیم تجربه توسعه دهندگان این شرکتها را در بکارگیری وب سرویس هایمان ارتقا دهیم. اینکار با ارائه راهنماهای فنی مناسب در پرتال ملت تک انجام شد تا توسعه دهندگان و برنامه نویسان شرکتها به راحتی بتوانند اولین برنامه تست خود را در کوتاه ترین زمان ممکن با استفاده از وب سرویسهای ما پیاده سازی کند.

همچنین در این پرتال جدیدترین و به روزترین مقالات و مطالب در خصوص مفهوم ای.پی.آی، بیمه گری باز، اینشورتک و خدمات نوین بیمه گری دیجیتال منتشر می‌شود تا علاقمندان بتوانند به طور کامل با حوزه وب سرویس بیمه و کاربردهای مختلف آن بیشتر آشنا شوند.

این پرتال با استفاده از راهکار استارتاپ ناب و تفکر طراحی توسعه یافته در کنار دریافت بازخورد و یادگیری از مخاطبان، به ارتقای محتوا و ساختار آن کمک خواهد کرد. در نهایت پشتیبانی مناسب از صاحبان کسب و کار و توسعه دهندگان فنی در استفاده از وب سرویس های فوق یکی از موارد مهمی است که در دستور کار ما در زمینه توسعه ی وب سرویس بیمه ملت قرار گرفته است.

ما می کوشیم با شناسایی و حل پیچیدگی ها و مسائل عرضه محصولات بیمه ای به شکل وب سرویس، گردش کارهای درون سازمانی و تعاملی خود با استارتاپ ها و کسب و کارها را به شکلی چابک ترسیم کنیم تا فرایند بکارگیری خدمات بیمه گری باز ما توسط آنها (در قالب وب سرویس) در کوتاهترین زمان و به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

دو نمونه از وب سرویس های عرضه شده

بیمه ملت قصد دارد محصولات مختلف خود را به شکل ای پی آی باز و در قالب وب سرویس در اختیار کسب و کارها و استارتاپ های مختلف بیمه ای و غیربیمه ای قرار دهد. ما در نقشه راه خود عرضه انواع وب سرویس بیمه از جمله وب سرویس بیمه شخص ثالث و حوادث راننده، بیمه بدنه اتومبیل و موتورسیکلت، بیمه آتش سوزی و زلزله منازل مسکونی، بیمه مستمری زنان خانه دار، بیمه مسئولیت مدنی آسانسور، بیمه مسئولیت پزشکان، بیمه عمر و سرمایه و بیمه های درمان گروهی را برنامه ریزی کرده ایم و آنها را بر اساس بازخوردی که از استارتاپها و شرکتهای مختلف دریافت می کنیم، در اولویت عرضه خود قرار خواهیم داد.

در ادامه به معرفی بیشتر دو محصول از وب سرویس بیمه ملت می پردازیم که در حال حاضر به شکل وب سرویس توسط چندین کسب و کار بیمه ای یا غیربیمه ای در حال استفاده است:

وب سرویس بیمه مسافرتی

مسافرت یکی از عواملی است که برای گذران اوقات فراغت انتخاب می شود. در طول سفر نیز مسافر انتظار دارد زمانی را که برای استراحت خود در نظر گرفته است، اگر حادثه ناگهانی برای او یا همراهانش اتفاق بیفتد، از نظر مالی نگرانی نداشته باشد. بنابراین هنگام مسافرت به یکی از کشورهای خارجی باید از بیمه سفر استفاده شود تا مسافر بتواند در مواقع لزوم از آن بهره‌مند شود. پوشش بیمه مسافرین عازم به خارج از کشور تضمینی است مناسب برای کسانی که به قصد گردشگری و یا دیدار از اقوام و یا خانواده خود، شرکت در سمینارها و یا کارهای اداری یا تجاری و … به خارج از کشور مسافرت می‌نمایند. خریداران این بیمه نامه یا با قصد و اطلاع خود و یا با درخواست سفارتخانه کشور مقصد اقدام به دریافت این بیمه نامه می نماید.

وب سرویس بیمه مسافرتی ابزار مناسبی است برای حفظ سلامتی در برابر اتفاقاتی که ممکن است در حین سفر برای مسافر بوجود آید، بطوریکه می تواند هزینه های مالی و استرس های ناشی از آن را در مسافرت کاهش دهد. اکثر ما زندگی پرمشغله‌ای داریم که باید بین زندگی و کارمان تعادل برقرار کنیم. بیمه مسافرتی در مقابل هزینه‌ها در هنگام درمان بیماری یا اتفاقات ناگهانی از مسافرین حمایت می‌کند. در صورت نداشتن بیمه در سفر، مسافر مجبور می شود که هزینه های یک درمان جزئی یا یک جراحی کوچک را جبران نماید که این امر به نوبه خود می‌تواند هزینه های گزافی را بر دوش مسافر بگذارد.

برخی از ویژگی های وب سرویس بیمه مسافرتی ملت عبارتند از:

  1. رقابتی ترین قیمت بازار
  2. منطیقه بندی مناسب
  3. ارائه پوشش های متنوع و ویژه
  4. وجود شرکتهای کمک رسان معتبر
  5. پشتیبانی مناسب و مستمر

این وب سرویس بیمه ای توسط استارتاپ‌های حوزه گردشگری و توریسم، آژانس‌های آنلاین فروش خدمات مسافرتی  یا همان OTA ها، کارگزاران فروش بیمه و تجمیع‌کننده‌های بیمه‌ای قابل استفاده خواهد بود.

 

وب سرویس بیمه حوادث انفرادی

در بیمه حوادث، فرد می‌تواند با پرداخت مبلغي جزیی، خود را در مقابل كليه خطرات ناشي از حوادث مشمول بيمه تحت پوشش بيمه قرار دهد. در اين نوع بيمه خطرهاي ناشي از حوادث در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر مكان جغرافيايي تحت پوشش مي باشند و كليه خطرات اعم از شغلي، تحصيلي،‌ تفريحي و … را در بر بگيرد. چنانچه فرد بیمه شده‌ توسط وب سرویس بیمه حوادث انفرادی، در اثر مصدومیت ناشی از حادثه فوت شود، تمام سرمایه مندرج در بیمه نام به کسی که نامش در بیمه نامه بعنوان ذی‌نفع قید شده است، پرداخت می‌گردد و همچنین در صورتی که برای بیمه شده در اثر خطرات تحت پوشش، حادثه‌ای پیش‌ آید و منجر به نقص عضو گردد، با توجه به کلی و جزیی بودن نقص عضو، غرامت پیش بینی شده در بیمه نامه به وی پرداخت خواهد شد.  بیمه حوادث انفرادی هم چنین در صورتی که بیمه شده براثر وقوع حادثه دچار مصدومیت شده و جهت معالجه خویش متحمل پرداخت هزینه گردد، هزینه درمان او را مطابق عرف حداکثر تا سقف مبلغ مورد تعهد پرداخت می نماید.

 

تمام اقشار جامعه بدون محدودیتی می‌توانند از انواع بیمه‌نامه‌های حوادث انفرادی استفاده نمایند. در این بیمه  خطراتی همچون فوت، نقص عضو، از کارافتادگی دائم و کامل و نیز از کارافتادگی موقت روزانه و هزینه درمان ناشی از جراحات بدنی که در اثر حادثه پوشش داده می‌شود. در این نوع بیمه نامه تمامی خطرات ناشی از کار و ورزش نیز تحت شرایطی می‌تواند تحت پوشش باشد، و چنانچه بیمه شده‌ای در اثر مصدومیت ناشی از حادثه فوت نماید، تمام سرمایه مندرج در بیمه نامه به ذینفع پرداخت می‌شود. همچنین در صورتی که برای بیمه شده در اثر خطرات تحت پوشش، حادثه‌ای پیش آید و منجر به نقص عضو گردد، با توجه به کلی و جزیی بودن نقص عضو، غرامت پیش بینی شده در بیمه نامه به وی پرداخت خواهد شد. بیمه حوادث انفرادی بیمه ملت علاوه بر پوشش های فوق، غرامت روزانه بستری شدن در مراکز درمانی مجاز را از روز چهارم و حداکثر تا نود روز پرداخت خواهد کرد.

برخی از ویژگی های وب سرویس بیمه حوادث انفرادی بیمه ملت عبارتند از:

  1. رقابتی ترین قیمت بازار
  2. ارائه پوشش غرامت روزانه بستری در بیمارستان ناشی از حادثه
  3. پرداخت سریع و به موقع خسارت‌ها
  4. سهولت در استفاده از وب سرویس: عدم نیاز به انتخاب طبقه شغلی در فراخوانی وب سرویس به منظور ارائه بیمه حوادث انفرادی برای اقشار مختلف، سهولت پیاده‌سازی وب‌ سرویس و همچنین تسریع در فرآیند صدور

این وب سرویس ها توسط استارتاپ‌های حوزه خدمات عمومی مانند نظافت، تعمیرات ساختمان و سایر سرویس های فنی (برای نیروهای فنی و خدماتی خود)، استارتاپ های حوزه خدمات حمل و نقل و گردشگری، راهنمای شهری و رزرو اقامتگاه (برای مسافر و یا راهنما)، استارتاپ های تاکسی اینترنتی و پیک موتوری (برای رانندگان خود)، استارتاپ های ارزیابی و کارشناسی خودرو (برای کارشناسان خود)، استارتاپ های حوزه خدمات پزشکی و تناسب اندام، بازاریاب های شبکه ای، کارگزاران فروش بیمه وتجمیع‌کننده‌های بیمه‌ای قابل استفاده خواهد بود.



:: برچسب‌ها: وب سرویس بیمه، وب سرویس، وب سرویس بیمه ای، ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()